نماد سایت چهارراه کامپیوتر

پردازنده 1000 هسته‌ای با باتری قلمی

سی پی یو 1000 هسته‌ای

پردازنده 1000 هسته‌ای

دانشمندان علوم کامپیوتری دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت یک پردازنده 1000 هسته‌ای شده‌اند که برای تأمین انرژی از یک باتری قلمی استفاده می‌کند. این پردازنده که در گروه مهندسی برق و کامپیوتر طراحی‌شده، توانایی انجام 1.78 تریلیون دستورالعمل در ثانیه را دارد و رکورد 300 هسته‌ای پیشین را به‌سادگی می‌شکند.

مصرف برق این پردازنده که KiloCore نام دارد ( کیلو به معنی 1000)، چنان پایین است که می‌توان آن را با یک باتری قلمی به کار انداخت و به‌این‌ترتیب راندمان آن را می‌توان به‌تقریب 100 برابر پردازنده لپ‌تاپ‌های امروزی به‌حساب آورد. برنامه‌هایی که برای این پردازنده نوشته‌شده‌اند شامل Coding و Decoding بی‌سیم، پردازش ویدیو، رمزگذاری و سایر عملیاتی است که به چند جریان محاسباتی موازی و دسترسی دائم به پایگاه‌های داده‌ای دارند. طبق شایعات منتشرشده سونی قصد دارد از این پردازنده در ساخت نسل جدید کنسول بازی محبوب خود استفاده کند.

ابعاد بزرگ این پردازنده هزار هسته‌ای مانع استفاده از آن در دستگاه‌هایی با ابعاد کوچک مانند گوشی‌های هوشمند می‌شود ولی با توجه به روند کوچک شدن قطعات و پیشرفت تکنولوژی خیلی دور از ذهن نیست که در آینده‌ای نزدیک یک گوشی موبایل 1000 هسته‌ای در دستانمان داشته باشیم.

منبع: عصر ارتباط

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
خروج از نسخه موبایل