نماد سایت چهارراه کامپیوتر

بیوگرافی و اقدامات مهم آلن تورینگ پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی

آلن تورینگ پدر علم هوش مصنوعی

آلن تورینگ

آلن تورینگ کد شکن و قهرمان مشهور جنگ که اکنون پدر علم کامپیوتر و پدر علم هوش مصنوعی محسوب می شود. این مقاله توسط وبسایت چهارراه کامپیوتر نوشته شده است.

علوم کامپیوتر چیست

به مجموعه مطالعاتی گفته می‌شود که پایه های نظری و راه‌های طراحی و چگونگی استفاده از رایانه را بررسی می‌کند. علوم کامپیوتر به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود. هدف اصلی علوم کامپیوتر بررسی راهبری و محاسبه روشمند اطلاعات است.

تعریف ساده هوش مصنوعی

اعمال هوشمندانه ماشین‌ها که در مقابل هوش طبیعی انسان‌ها قرار دارد. هوش مصنوعی واکنش‌هایی مشابه بعضی از رفتارهای انسان را دارد. ویژگی‌های هوش مصنوعی: درک شرایط سخت، فرآیند تفکر، استدلال و پاسخ و همچنین توانایی کسب دانش برای حل مسائل. امروزه از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود از جمله پزشکی. طبق گزارش سایت تک رادار تا سال 2028 تقریبا 12 درصد عمل‌های جراحی سر تا سر جهان توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و نیازی به دخالت مستقیم انسان نیست. معروف‌ترین زبان‌های برنامه نویسی مخصوص هوش مصنوعی عبارتند‌از: پرولوگ، کلیپس و ویپی اکسپرت.

آلن تورینگ پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی

آلن تورینگ یک ریاضیدان نابغه انگلیسی بود که در شکستن رمزهای نازی‌ها در جنگ جهانی دوم نقش برجسته‌ای برعهده داشت. وی در مقاله علمی خود در سال 1936 اثبات كرد كه هیچ الگوریتمی كلی ای برای تعیین حقیقت در ریاضیات وجود ندارد و ریاضیات همیشه حاوی گزاره‌های غیرقابل انكار خواهند بود. کارها و تحقیقات او بنیاد علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی هستند. دانشمند انگلیسی، آلن ماتیسون تورینگ در 23 ژوئن سال 1912 در میدا واله ، لندن در کشور انگلیس چشم به جهان گشود. وی در سنین جوانی نبوغش را به رخ همگان کشید ،و برخی از معلمان وی این مطلب را تشخیص دادند. اما اهمیتی به این مورد نمی‌دادند. هنگامی که تورینگ در سن 13 سالگی وارد مدرسه مشهور شربورن شد ، به ریاضیات و علوم علاقه خاصی پیدا کرد.پس از شربورن ، تورینگ در کالج کینگ (دانشگاه کمبریج) در شهر کمبریج کشور انگلستان ثبت نام کرد و از سال 1931 تا 1934 در آنجا مشغول به تحصیل بود. بخاطر پایان نامه‌اش  که در آن قضیه حد مرکزی را اثبات بود. پس از فارغ التحصیلی ، آلن تورینگ به عنوان معلم در آن مدرسه استخدام شد.

اقدامات آلن تورینگ در زمینه هوش مصنوعی، رمز نگاری و رایانه های اولیه

آلن تورینگ در مجمع ملی فیزیک ، لندن

در طول جنگ جهانی دوم ، آلن تورینگ یکی از برترین سربازان بخش رمزگشایی در زمان جنگ بود. ،او تبحر خاصی در شکستن رمزهای آلمانی داشت. او در پارک بلتچلی ، پادگان GCCS مشغول به کار بود. در آنجا پنج رمز بسیار مهم را شکست. با شکست این رمز‌ها جای بیش از 5 بمب را مشخص کرد و همچنین یک دستگاه الکترومکانیکی ساخت که در رمزگشایی سیگنال‌های رمزگذاری شده آلمانی انیگما بسیار کاربری بود.مشارکت تورینگ در فرآیند رمزگشایی خیلی بیشتر از این حرف‌ها بود. وی دو مقاله در مورد رویکردهای ریاضی در رمزگشایی نوشت که بعدا در مدرسه مخصوص تعلیم کد شکن ها تدریس شدند. البته این مدرسه تا سال 2012 آنها را در اختیار سازمان بایگانی اسناد ملی قرار نداد و مردم عادی تا این سال نمی‌دانستند که چه چیزی در این دو مقاله تورینگ نوشته شده است .آلن تورینگ در اواسط دهه 1940 به لندن نقل مکان کرد و در آزمایشگاه ملی فیزیک مشغول بکار شد.  از جمله مهمترین کارهای آلن تورینگ هنگام کار در این مرکز ، طراحی  موتور محاسبات اتوماتی بود و کار مهم دیگر او، ارائه اولین طرح اولیه ساخت رایانه‌های دارای‌ هارد بود.

اگرچه هرگز نسخه کاملی از طرح او ساخته نشد، اما مفهوم این طرح برای چندین سال توسط شرکت‌های فنی در سراسر جهان استفاده شد  و در واقع طرح او منجر به ساخت اولین رایانه شخصی تاریخ بشریت شد.

آلن تورینگ در اواخر دهه 1940 افتخارات زیادی در بخش ریاضیات و آزمایشگاه محاسبات دانشگاه منچستر کسب کرد. او نخستین بار در مقاله خود در سال 1950 با عنوان “ماشین آلات و هوشمند سازی محاسبات” به مسئله هوش مصنوعی پرداخت و آزمایشی را با عنوان “آزمایش تورینگ” ارائه داد – آزمایش تورینگ استاندارد پایه صنعت هوش مصنوعی محسوب می‌شود و هر هوش مصنوعی ساخته شده باید در آن قبول شود. در طی چند دهه گذشته این زمان تغییراتی کرده است و سختی آن مقداری بیشتر شده.

مرگ

آلن تورینگ در 7 ژوئن 1954 درگذشت. در گزارش کالبد شکافی معلوم شد که او بوسیله سیانید مسموم شده است. یک سیب گاز خورده آلوده به سیانید در کنار جنازه او بود اما در گزارش کالبد شکافی معلوم شد که هیچ اثری از سیب درون معده او وجود ندارد. مقدار سیانید درون بدن او چهار اونس بود که برای کشتن ده نفر کافی است. بسیاری از مردم بر این باورند که او بدست دولت حاکم آن زمان به قتل رسید. اما پزشکی قانونی علت مرگ او را مسمومیت اعلام کرد.

3.5 2 votes
امتیازدهی به مقاله
خروج از نسخه موبایل