آیا می‌دانید مهم‌ترین ویژگی کامپیوترهای رومیزی چیست و دسته‌بندی آنها چگونه است؟

کامپيوتر‌هاي روميزي در اصل همان كامپيوترهايي هستند كه هرروز در تمام ادارات و خانه‌ها مي‌بينيم و از آن‌ها استفاده مي‌كنيم. کامپیوتر رومیزی از يك كيس (جعبه)، يك مانيتور (صفحه‌نمایش)، كيبورد و موس تشکیل‌شده است.

آنچه در این مقاله میخوانید

کامپیوترهای رومیزی

همان‌طور که از نام این نوع کامپیوترها مشخص است محل قرارگیری آن‌ها دسکتاپ یا روی میز است.

(Desktop = Desk + top)

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع کامپیوترها می‌توان موارد زیر را نام برد:

1- به‌راحتی قابل‌حمل و جابه‌جایی نیستند.
2- وزن نسبتاً زيادي دارند (کیس کامپیوتر به همراه متعلقاتش به‌تنهایی حدود 5 تا 10 کیلوگرم وزن دارد)
3- قابل تعمیر و ارتقاء هستند يعني می‌توانید به‌راحتی هر قطعه‌ای را تعمير یا تعويض كنيد و یا ارتقا دهید.
4- قوی‌ترین گزینه در میان تمامی انواع کامپیوترها ازلحاظ کارایی هستند.
5- امکان سفارشی‌سازی بر اساس نیاز و هزینه شمارا دارند.

نکته: به‌طور مثال اگر كارت گرافيك کامپیوتر شما مشكلی پیدا کند، به‌راحتی می‌توانید كارت گرافيك را از کیس خارج کنید و يك كارت گرافيك جدید خریداری کنید و جایگزین کنید. این امکان در انواع دیگر کامپیوترها بسیار محدودتر است.

کامپیوتر‌هاي روميزي را بر اساس کاربردهایشان به چهار دسته تقسيم می‌کنیم.

اولین دسته کامپیوترهای رومیزی : کامپیوترهای آماده:

این نوع کامپیوترها خودشان به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • کیس کامپیوتر به‌تنهایی

  • کل کامپیوتر به‌صورت یکجا شامل کیس، مانیتور، کیبورد و ماوس

چند سالی است که کامپیوتر‌های آماده‌ یا اصطلاحاً شرکتی، در بازار کامپیوتر ايران خریدوفروش مي‌شوند درحالی‌که در کشورهای پیشرفته، مردم عموماً به سراغ این دسته از کامپیوترها می‌روند و از كيس‌هاي آماده استفاده مي‌كنند. مزیت بزرگ این نوع کامپیوترها آماده بودن آن‌ها است. بدین معنی که تنها کافی است آن را به برق متصل کنید و روشن کنید. همه‌چیز برای شروع کار آماده است. برای مشاهده و مقایسه کامپیوترهای آماده می‌توانید وب‌سایت دیجی‌کالا مراجعه کنید.

 

 

نکته: در کشورهای پیشرفته اگر مشتری مشخصات خاصی را مدنظر داشته باشد که در کیس‌‌های آماده شرکت‌های بزرگ وجود نداشته باشد آن‌وقت به سراغ خرید قطعات به‌صورت جداگانه رفته و برای خودش یک کامپیوتر اسمبل می‌کند و یا این کار را به شرکت‌های کوچک‌تر می‌سپارند. درحالی‌که در ایران این قضیه برعکس است و بیشتر مردم به سراغ کامپیوترهای قابل اسمبل می‌روند.

 

دسته دوم کامپیوترهای رومیزی : مینی کامپیوترها:

کامپیوترهای رومیزی هستند که در ابعاد کوچک طراحی‌شده‌اند. این کامپیوترها قیمت و امكانات كمتري نسبت به مدل‌های دیگر دارند. امروزه تنوع این کامپیوترها بسیار زیاد شده است و کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اند. مک مینی شرکت اپل را می‌توان سردسته این نوع کامپیوتر دانست.

 

 

دسته سوم کامپیوترهای رومیزی : كيس‌هاي قابل اسمبل:

این نوع از کامپیوترها همچنان در ایران پرطرفدارترین نوع کامپیوترهای رومیزی به شمار می‌روند. آماده‌سازی (اسمبل) این کامپیوتر‌ها باید توسط متخصص صورت بگیرد. قطعات اصلی سیستم مثل مادربرد، سی پی یو، رم، هارددیسک و … توسط متخصص انتخاب و درون جعبه كيس قرار می‌گیرد. صفحه‌نمایش، کیبورد، ماوس و اسپیکر نیز خریداری می‌شود، نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزارها صورت می‌گیرد و کامپیوتر شما آماده استفاده است.

 

 

 دسته چهارم کامپیوترهای رومیزی : کامپیوترهای All in One:

اين نوع کامپیوترها، مانيتورهاي بزرگي هستند که تمامی قطعات اصلی سیستم درون مانیتور قرارگرفته است. مزیت اصلی این نوع کامپیوتر زیبایی و فضای کمی است که اشغال می‌کنند. اغلب بانك‌های خصوصی در ایران از این نوع کامپیوتر استفاده می‌کنند. شركت اپل با محصول آي مك و شركت مایكروسافت با محصول سرفيس استودیو خود از پرچم‌داران All in One هستند.

 

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x