تداکس2017 قسمت دوم

آنچه در تداکس تهران 2017 گذشت ( قسمت دوم)

تداکس تهران ۲۰۱۷ بخش دوم

وقت استراحت برای پذیرایی به طبقه دوم رفتیم. بسته‌های پذیرایی توسط اعضای گروه برگزاری تداکس تهران بر روی میز‌ها چیده شده بود و از افراد خواسته می‌شد که در کنار دیگران روی میز‌ها بنشینند و همین سبب آشنایی افراد می‌شد. ( چقدر کار خوبی بود چون ما ایرانی‌ها انگار از نشستن در کنار افراد غریبه هراس داریم.)

بعد از پذیرایی به طبقه اول برگشتیم و متوجه شدم که بوتان که حامی اصلی همایش تداکس تهران هست یک بازی (Gamification) درست کرده است. باید در بات مخصوص تلگرام بوتان عضو می‌شدیم و چند مرحله را طی می‌کردیم.
مراحل شامل عضو شدن در کانال تلگرام، عکس گرفتن با دیگری، ساخت جمله مخصوص بوتان و … بود. و در انتها امکان گرفتن هدیه از بوتان یا اختصاص هزینه هدیه به تأمین گرمایش مدارس توسط بوتان بود. کاری زیبا که بوتان در چند سال اخیر به‌خوبی آن را انجام داده بود. سپس به سالن همایش‌ برگشتیم تا ادامه سخنرانی‌ها را ببینیم.
در مورد مزایای ساخت گیمیفیکیشن در آینده مقاله‌ای را در سایت قرار خواهم داد.

 

 

 

سخنران پنجم تداکس تهران: سرکار خانم پانیذ پیکری

سخنران اول بعد از زمان استراحت خانم پانیذ پیکری بود. خانم پیکری که یک کیهان‌شناس است در University College London در حال فعالیت است. سخنرانی جذاب، تأثیرگذار و سختی بود از این‌که تمام جهانی که ما می‌بینیم تنها چهار درصد از کل کیهان است و جالب‌تر اینکه تنها یک درصد آن را می‌شناسیم و از بقیه آن اطلاعاتی در دست نیست. سخنرانی ایشان بسیار جذاب بود ولی چون بحث کمی تخصصی بود خیلی یادم نیست که بخواهم بیشتر توضیح دهم.
نکته جالب برای من این بود که امسال تنها یک سخنران خانم وجود داشت و دیگری هم شال خانم پیکری بود. فکر می‌کنم چیزی شبیه عکس ستاره‌ها و سیارات آسمان بود. مشابه با شالی که خانم انوشه انصاری در مراسم اسکار امسال بر تن داشتند.

 

 

سخنران ششم تداکس تهران: جناب آقای حمیدرضا کشاورز

 

سخنران بعدی آقای حمیدرضا کشاورز بود. آقای حمیدرضا کشاورز دکترای هوش مصنوعی دارد و الحق که چقدر زیبا تونست هوش مصنوعی و کاربردها و حقایق تلخ آن را برایمان روشن کند.
یکی از اولین و جذاب‌ترین مثال‌های ایشان فروشگاهی بود که به‌واسطه خرید‌های یک خانم می‌توانست تشخیص دهد که آن فرد حامله هست یا خیر حتی قبل از اینکه آن خانم جواب آزمایش حاملگی را گرفته باشد. یا مثال دیگری از هوش مصنوعی‌ای که بازی‌های رقبای آلمان در جام جهانی را تحلیل می‌کرد و با ارائه راه بردن تیم‌ها باعث شد برزیل بدترین باخت تاریخ خود یعنی 7 به 1 را بدهد و آلمان قهرمان جام جهانی شد. و چندین مثال بسیار جالب دیگر. ولی بحث اصلی خطرات هوش مصنوعی بود. این‌که هوش مصنوعی چقدر پیشرفت کرده است جذاب است ولی خطرناک. وقتی هوش مصنوعی می‌تواند نظرات کاربران یک سایت را تحلیل کند و مشخص کند کدام‌یک واقعی نیستند، در آینده به‌راحتی می‌تواند انسان‌ها را تحلیل کند و به مقابله با آن‌ها بپردازد.
هوش مصنوعی طرفداران و مخالفان پروپاقرص زیادی در جهان دارد. یکی از بزرگ‌ترین مخالفان هوش مصنوعی در دنیا ایلان ماسک، بنیان گزار تسلا و اسپیس ایکس است.

نکته جالبی که در تمام مدت سخنرانی مدام برایم یادآوری می‌شد سریال Person Of Interest  بود که به هوش مصنوعی ارتباط پیدا می‌کند و بسیار جذاب است. شاید یک روز درباره آن‌هم برایتان نوشتم.

 

نوبت سخنرانی‌ اصلی تد بود. یک سخنرانی جالب که تا حدود 10 دقیقه فقط درباره موز و موز مجازی و دادوستد موز بود و بعد مشخص شد که موضوع قرار است به پول مجازی و سرکرده آن‌ها یعنی بیت کوین نسبت پیدا کند. سخنرانی جالبی بود و بعد از سمینار از یکی از شرکت‌کنندگان شنیدم که می‌گفت من قبلاً اصلاً نمی‌فهمیدم بیت کوین چه چیزی هست ولی با این سمینار خیلی قشنگ متوجه شدم.

 

سخنران هفتم تداکس تهران: جناب آقای کریستوفر پتریک پترکا

 

سخنران هفتم و اولین سخنران غیر ایرانی تداکس تهران در سال‌های اخیر آقای کریستوفر پتریک پترکا بود. این سخنرانی به زبان انگلیسی بود و متأسفانه بازهم من تمام صحبت‌ها را متوجه نشدم. البته بیان کلمات آقای پترکا و لهجه ایشان بسیار شمرده و شفاف بود.
سخنرانی آقای پترکا دو نکته جالب داشت. اول اینکه یکم دی‌ماه سالروز تولد دختر ایشان بود و سخنرانی خودشان را با عکس دخترشان و گفتن این موضوع شروع کردند و از طرف حضار تشویق شدند و تبریک گرفتند.

نکته دوم پاورپوینت بسیار جذاب ایشان بود. پاورپوینتی که برخلاف دیگر سخنرانان با تم زمینه سفید طراحی‌شده بود و بسیار جذاب و دیدنی. عکس‌های بسیار زیبا و خلق تجربه‌ای دیدنی. آن‌قدر جذاب بود که مجری برنامه بعد از ارائه گفتند انگار یک اثر هنری خلق‌شده بود و انصافاً که بیراه نگفتند.

 

 

سخنران هشتم تداکس تهران: جناب آقای کیارش آرامش

 

سخنران آخر تداکس تهران 2017 آقای دکتر کیارش آرامش بود. یک سخنرانی درباره علم نوین و قدیم پزشکی و مقایسه‌های جالب. ایشان به بررسی دلایل خرافات در علم پزشکی پرداخت. صحبت‌های جالبی درباره نظریه‌هایی که در چند سال اخیر بسیار زیاد از افراد مختلف شنیده‌ام. نظریاتی آن‌چنان بی‌پایه و اساس که اگر کمی به آن فکر کنیم حتماً به گوینده آن ریشخند می‌زنیم ولی حیف که مردم ما به‌جای تمسخر این افراد و نظریات، گول آن‌ها را می‌خورند و بدن عزیزشان را به دست او می‌سپارند.
داستانی از اشخاصی تعریف کرد که به وجود سرطان در بدن خود پی برده‌اند ولی گول افرادی را خورده‌اند که گفته‌اند سرطان نیازی به جراحی و شیمی‌درمانی ندارد و یک روش خاص وجود دارد و … . حتماً حدس زده‌اید که چه بلایی سر این افراد آمده است. بله متأسفانه دیگر در بین ما نیستند.
نکته جالب سخنرانی دکتر آرامش مقایسه علم ابن‌سینا به‌عنوان پزشک قرن خود و یک دانش‌آموز فعلی بود. نتیجه مقایسه بسیار جذاب بود، دانش‌آموز از ابن‌سینا بیشتر می‌داند. اگر دلیلش را می‌خواهید بدانید این ویدیو را از دست ندهید.

 

حسن ختام برنامه پخش کلیپی از پشت‌صحنه فعالیت هشت‌ماهه تیم برگزاری تداکس بود و در انتهای مراسم نیز گروه برگزارکننده تداکس تهران به روی صحنه آمدند و توضیحاتی درباره نحوه انتخاب سخنرانان و برگزارکنندگان بیان شد.

به‌نوبه خودم به همه 55 نفر تیم برگزاری تداکس و هشت سخنران بسیار خوب تداکس تهران 2017 دست‌مریزاد و خدا قوت میگم.

 

در موقع خروج نیز به هر یک از شرکت‌کنندگان یک کیف داده شد. این کیف شامل موارد زیر بود:

  • یک جلد کتاب اثر مرکب
  • یادگاری گروه تبلیغاتی اثنا که حامی مالی برنامه نیز بود
  • بازی XO جالب که توسط کارپینو دیگر حامی برنامه تهیه‌شده بود

 

بعد از برنامه حال‌ و روز خودم را برای دوستانم این‌گونه تشبیه کردم:
حس و حالم شبیه آدم گرسنه و قحطی‌زده‌ای است که به یک سفره پربرکت رسیده است ولی تنها توانسته از هر خوراک کمی مزه کند ولی سیرنشده و اشتهای خوردن هم ندارد. نمی‌دانم چرا ولی شاید تدریس بتونه این حس رو عوض کنه.
دو نفر از دانش‌آموزانم در مدرسه نیز به تشویق من به تداکس آمده بودند و بعد از امتحانات دی‌ماه حتماً یک زنگ کلاس را به اتفاقات اول دی‌ماه 96 خواهم پرداخت.

برای خوندن بخش اول مقاله کلیک کنید.

 

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x