تداکس2017 قسمت اول

آنچه در تداکس تهران 2017 گذشت ( قسمت اول)

تداکس تهران ۲۰۱۷ بخش اول

ساعت 7:30 صبح روز جمعه یکم دی‌ماه 1396، پارکینگ سالن میلاد غلغله است و در حال پر شدن. برای پنجمین ‌بار قرار  است اتفاق خاصی توی تهران خودمون بیفته.
رویداد تداکس تهران 2017 قرار است تا 1-2 ساعت دیگر شروع بشود. ولی اصلاً تداکس چه چیزی هست؟

چند خط زیر دقیقاً از وب‌سایت Tedxtehran کپی شده است و توضیح مختصری در رابطه را رویداد تداکس است.

هدف “تداکس” گسترش ایده‌های ارزشمند است. این برنامه که  شامل رویدادهایی بومی و خودساخته می‌شود، توسط “TED” ساخته‌شده است. در این رویدادها افراد را گرد هم می‌آورند تا بتوانند شرکت در رویدادی شبیه به کنفرانس‌های “تد” را تجربه کنند. نام رویداد ما “تداکس تهران” است که عبارت “اکس” در آن نشان‌دهنده‌ی رویدادی است که به‌صورت مستقل از “تد” برگزار می‌شود. در “تداکس تهران” سخنرانی‌های زنده به همراه پخش ویدیوهای “تد”، جوانه‌های تبادل‌نظر و روابط عمیق بین افراد را شکوفا می‌کند. آنچه “تد” در اختیار برنامه‌های “تداکس” می‌گذارد، مجموعه راهنمای برگزاری این‌گونه از رویدادهاست، اما هر رویداد “تداکس”، ازجمله رویداد ما، توسط گروه خودش برگزار می‌شود. (بر اساس قوانین و قواعد مشخص.)

قرار هست برنامه ساعت 9 صبح شروع بشود و اعلام کرده بودند که ساعت 7:30 اونجا باشیم تا برنامه سر وقت شروع بشود ولی متأسفانه به نظر می‌رسید که مشکلی در دستگاه‌ها به وجود آمده و حدود 1 ساعتی در صف‌های بسیار طولانی معطل شدیم تا کارت ورود بگیریم و وارد سالن بشویم.
در یک ساعت در صف بودن با دوستم در رابطه با هوای تمیز صبح جمعه بعد از یک هفته هجوم ریز گرد و تعطیلی پی‌درپی صحبت کردیم و کمی هم از کار صحبت کردیم.

 

Milad Tower

این هم عکس برج میلاد ( در صف) که دیده شدن اون از دور شده نماد تمیز بودن شهر تهران

بعد از ورود به محوطه سالن اول پذیرایی شدیم و بعد هم رفتیم داخل سالن همایش تا برای شروع برنامه آماده بشیم.برنامه با نیم ساعت تأخیر رأس ساعت 9:30 شروع شد و منم هیجان‌زده برای شروع سخنرانی‌ها بودم.

قبل از شروع برنامه 4 بانوی ایرانی بر روی صحنه آمدند و با نواختن یک قطعه موسیقی به وسیله ویولون ما را به دنیای خیال‌پردازی و سوال بردند.

نکته مهم این بود که قرار شده است برای رویداد تداکس یک نام انحصاری انتخاب شود که متناسب با موضوع هر سال باشد. ( البته عوامل برگزاری به درستی توضیح ندادند که خودشان این را خواستند و یا تحمیلی است) به هر حال  برای تداکس تهران 2017، نام تقاطع انتخاب شده است.

هشت عدد سخنرانی که حدس می‌زدم حداقل چهارتا از اونا کاملاً به من مرتبط باشد.

سخنران اول تداکس تهران: آقای محمدکاظم قنبری

سخنرانی‌ها شروع شد و سخنران اول آقای محمدکاظم قنبری بود. اسم سخنرانی داستان‌های ناگفته از اینترنت ایران بود که واقعاً جذاب بود.
یک داستان تعریف کردند که به‌جای قایم کردن یک دیش اینترنت 90 سانتی در بالکن شرکت  ISP خودشان و هرروز جمع شدن دیش توسط برخی ارگان‌ها تصمیم گرفتند که یک دیش 3 متری را بر روی دکل 5 متری بنا کنند. شاید همه فکر کنند که مجوز داشته‌اند و دیگر به سراغشان نیایند. این ترفند جواب می‌دهد و دیگر کسی کاری با آن‌ها نداشته است و سپس گفتند که خیلی از مشکلات شرکت‌های ایرانی در حال حاضر به همین سادگی قابل‌حل هست.

 

سخنرانی بسیار جذابی برایم بود و به‌غیراز آشنا شدن با گذشته اینترنت در ایران نکات مدیریتی زیادی نیز برایم در بر داشت.

 

 

سخنران دوم تداکس تهران: آقای احسان جهاندارپور

سخنران بعدی آقای احسان جهاندارپور با موضوع هک رشد بود. آقای جهاندارپور مدل هک رشد را در شرکت‌های بزرگ فنّاوری مثل آمازون به نمایش درآورد و از تجربیات خودش در شرکت‌های بزرگ فنّاوری همچون مایکروسافت سخن گفت. اولین بار بود که با این ایده آشنا می‌شدم و دریچه‌های جدیدی را برایم گشود.

 

 

بعدازاین سخنرانی یکی از سخنرانی‌های اصلی تد به زبان انگلیسی پخش شد. یک سخنرانی جذاب درباره استخدام افراد و مهم‌تر بودن فرهنگ آن‌ها نسبت به رزومه و … . متأسفانه زبان انگلیسی من برای خواندن متن خوب هست ولی در گفت‌وگو و شنیدن ضعیف هستم و نتوانستم از تمام سخنرانی لذت ببرم.

 

سخنران سوم تداکس تهران: آقای فرید شکریه

سخنران سوم و سخنرانی موردعلاقه من که از قبل برایش آماده بودم جناب آقای فرید شکریه بود. پنج سال است که در یکی از دبیرستان‌های ماندگار کشور به نام فیروزبهرام تدریس می‌کنم و به‌واسطه کاری که انجام می‌دهم این سخنرانی را از قبل نشانه‌گذاری کرده بودم. همچنان هم به نظرم یکی از بهترین سخنرانی‌های تداکس تهران چند سال اخیر بود.

فرید شکریه از تجربه اولین تدریس خودش گفت و چقدر شبیه به اولین سال تدریس من در دبیرستان فیروزبهرام بود. یک مدیر خوب با پشتیبانی خودش به جوانی اعتماد می‌کند و آن جوان امروز سعی در تغییر دنیا دارد. ( استاد منوچهر جاوید نیز همین کار را با من کرد و اولین بار مرا به کلاس درس برد و مثل کوه پشتم ایستاد.). پیشنهاد می‌کنم حتماً این سخنرانی را ببینید. ( به‌محض قرار گرفتن بر روی سایت تداکس، فیلم آن به همین صفحه اضافه می‌شود.)

 

سخنران چهارم تداکس تهران: آقای رضا سیاح

سخنران چهارم خبرنگار شبکه CNN بود، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین خبرگزاری‌های جهان. آقای رضا سیاح

چهره خندانش را از یاد نمی‌برم و یکی از سخنران‌هایی بود که توانست جمعیت را به چنان وجدی بیاورد که سالن یکپارچه شروع به دست زدن کند. داستان استخدام خودش در CNN و گفتگو با مادرش و اعزام به پاکستان را گفت که سالن از خنده منفجر شد. رضا سیاح از تأثیرات خبرگزاری‌ها گفت. این‌که داعش بیشتر آدم کشته است یا تصادفات جاده‌ای، یا بیماری قلبی؟ پس چرا همه رسانه‌ها معطوف به خبرهایی هستند که نشان دهند دنیا در حال تبدیل به‌جای بدی برای زندگی است؟

 

خداروشکر هیچ‌وقت به اخبار علاقه‌ای نداشته‌ام و امروز به خود تبریک گفتم که اخبار را نمی‌بینم.( البته همیشه خبرهای فنّاوری را دنبال می‌کنم ولی خداروشکر در اخبار فنّاوری داعش و القاعده و … جایی ندارند.)
کاش این سخنرانی را همه پدر و مادرهای ما هم ببینند تا کمتر به سراغ اخبار بروند. ای‌کاش…

بعدازاین سخنرانی زمان استراحت و چالش‌ها بود.

 

اتفاقات بقیه روز را در این مقاله بخوانید.

 

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x