معروفترین سی ام اس ها

انواع سیستم های مدیریت محتوا (CMS) ؟

اجزا یک سیستم مدیریت محتوا

 

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا کار ساده ای بنظر می رسد و در نظر عده زیادی از کاربران امر مهمی نیست اما انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا درست که باعث ارتقا کار شما شود، باید با تحقیق صورت گیرد.در ادامه به توضیح و بررسی انواع سیستم های مدیریت محتوا می پردازیم و همچنین نگاهی بر روی بهترین سیستم های موجود می کنیم. این مقاله توسط وبسایت چهارراه کامپیوتر تهیه شده است. اصطلاح “سیستم مدیریت محتوا” (CMS) تقریباً در انواع صنایع بسیار رایج شده است. ساده ترین تعریفی که از آن می توانیم بیان کنیم این است که سیستم مدیریت محتوا به طور گسترده برای مدیریت و ذخیره محتوای شرکت ها استفاده می شود. با این حال ، انواع مختلفی از سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد و هر کدام از آنها اهداف متفاوتی را دنبال می کنند و روش های مخصوص به خودی برای مدیریت محتوا دارند.

بیایید نگاهی دقیق به نسخه های متفاوت CMS ها بیاندازیم:

 

CMS  ابری

دو نوع CMS مبتنی بر ابر وجود دارد. شما می توانید سیستم Fully Cloud را به عنوان بخشی از خدمات یا بسته های فروخته شده توسط شرکت ها دریافت کنید. در این CMS شما نمی توانید عملکرد سیستم را مطابق نیاز خود تغییر دهید. Partial Cloud در سرور مبتنی بر فضای ابری کاربر قرار دارد. این سیستم انعطاف پذیری بسیار خوبی در مقابل کاربر دارد. قابلیت های آن به راحتی با تغییر کد منبع یا با تغییر برخی از ماژول های اضافی قابل تغییر هستند. این سیستم مدیریت محتوا برای شرکت های کوچک و متوسط استفاده می شود و با تخصص فنی و پشتیبانی مداوم از آن بسیار کارآمد ظاهر می شود.

CMS های منبع باز

شما به راحتی می توانید CMS های منبع باز را  بدون پرداخت یک قرون دانلود کنید. این نوع سیستم مدیریت محتوا در محیط جامعه کاربر ایجاد و توسعه می یابند. در این سیستم توسعه دهندگان شخص ثالث محصول اصلی را بهبود می بخشند. به راحتی می توانید افزودنی ها را  روی این سیستم نصب کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید. بعضی مواقع مجبور خواهید بود هزینه های اضافی ای برای سازگاری بهتر سیستم بپردازید. البته فراموش نکنید که هیچ هزینه ای  برای نصب خود سیستم وجود ندارد.

CMS  های اختصاصی

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی را با پرداخت هزینه اولیه می توانید خریداری کنید و در برخی از سیستم ها، هزینه های سالانه برای پشتیبانی و به روزرسانی کاربر دریافت می شوند. این نوع CMS را می توان به راحتی متناسب با نیاز کاربر تنظیم کرد. این CMS با هزینه های اضافی ای که دارد می تواند کمی گران باشد. بنابراین مهم است که قبل از خرید، درباره سیستمی که می خواهید بخرید کاملا تحقیق کنید.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

 

سیستم مدیریت محتوای جزء

محتوای این CMS تکراری را در اسناد مختلف مدیریت می کند. اسنادی که اغلب مورد بازنگری قرار می گیرند و به زبان های مختلف ترجمه می شوند. دسترسی به محتوای این سیستم سریع است چون بسیار محتوا را بسیار منظم ذخیره می کند.

سیستم مدیریت محتوای وب

این سیستم مدیریت محتوا نیازی به دانش فنی فراوان برای ایجاد و نگهداری ندارد و از آن برای نگهداری از صفحه های وب استفاده می کنند. از قالب هایی استفاده می کند که ساختار وبسایت را تشکیل می دهند. ویرایشگر یا نویسنده می تواند تصاویر ، محتوا و فیلم ها را به قالب ها اضافه کند.

سیستم مدیریت اسناد

برای ذخیره سازی و ردیابی اسناد بصورت دیجیتالی استفاده می شود. همچنین اجازه می دهد تا این اسناد توسط چندین کاربر در یک زمان تغییر و نگهداری شوند. این سیستم به کسب و کارها کمک می کند تا فایل های  PDF و Word را بدون دردسر ذخیره و مدیریت کنند.

سیستم مدیریت دارایی دیجیتال

این CMS برای مدیریت فایل های رسانه ای مانند فیلم ، عکس و سایر محتوا های چندرسانه ای و گرافیکی استفاده می شود. این نرم افزار برای مدیریت داده های حجیم بسیار کارآمد است. قبل از انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، حتما درباره آن تحقیق کنید.

حالا نگاهی به بهترین و معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا می اندازیم

معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا

جوملا

جوملا یک سیستم مدیریت محتوا عالی برای طراحی وب سایت می باشد و پس از وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا است. طراحی سایت توسط جوملا هزینه زیادی در بر ندارد و برای ساخت سایت با جوملا می توانید از قالب های فراوانی که در اینترنت موجود است استفاده کنید. هزینه طراحی سایت با جوملا زیاد نیست چون خود برنامه رایگان است.

وردپرس

اگر بخواهم خیلی خلاصه درباره وردپرس صحبت کنم باید بگم وردپرس یک سیستم برای طراحی سایت است که نیازی به کدنویسی ندارد. با استفاده از  وردپرس میتوانید وب سایتی حرفه ای با امکانات متنوع و فراوان طراحی کنید. برای طراحی سایت با وردپرس هیچ نیازی به دانستن حتی یک خط کد نیست و عملا لازم نیست درباره برنامه نویسی چیز زیادی بدانید. در اوایل وردپرس یک سیستم وبلاگ نویسی بود، اما بعد ها به عنوان سیستم مدیریت محتوا شناخته شد.

پی اچ پی نیوک

پی اچ پی نیوک یک سیستم مدیریت محتوا است که بر اساس زبان PHP شکل گرفته و بیشتر آن مبتنی بر MYsql است.در کل ، پی اچ پی نیوک پرتابلی جامع است که اگر دقت کنید در بیشتر سایتهای دانلود ایرانی چشم میخورد.پی اچ پی نیوک بسیار بین کاربران ایرانی رونق پیدا کرده چون محیطی کاربر پسند دارد و مدیریت آن ساده و بدون دردسر است.

دروپال

دروپال (drupal) یک سیستم مدیریت محتوا نسبتا جدید است که کار با آن خیلی ساده نیست. دروپال بر اساس رابطه موثر بین کاربر و محتوا ایجاد شده و در بیشتر سیستم عامل ها از آن می توانیم استفاده کنیم.

مجنتو

مجنتو شباهت زیادی به وردپرس چون بر اساس منبع باز است. از مجنتو برای تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی استفاده می کنیم. مارک و  خرده فروشی های بزرگی از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند.

پرستاشاپ

پرستاشاپ برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ در فرانسه در اختیار عموم قرار گرفت و مسیری طولانی ای را برای قانونی شدن طی کرد و در حال حاضر فروشگاه های آنلاین زیادی بر پایه پرستاشاپ هستند.

اپن کارت

اپن کارت یک سیستم مدیریت محتوا رایگان و منبع باز است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده. اپن کارت این امکان را به ما می دهد تا فروشگاه اینترنتی خود را بسازیم. قالب های زیبای بسیار زیادی برای این سیستم در اینترنت موجود است. همچنین اپن کارت از نظر امنیتی در سطح بالایی ظاهر می شود.

توماتو کارت

توماتو کارت یکی از بهترین و محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا است. توماتو کارت ظاهر زیبایی دارد. همچنین رابط کاربری آن برای مدیریت محتوا عالی عمل می کند.

TYPO3 

TYPO3  یک سیستم مدیرت محتوا بسیار قدیمی می باشد که منبع باز و رایگان است. TYPO3 بسیار روان روی گوشی ها اجرا می شود.

 

 

1 1 vote
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x